5 januari 2018

SMOOTHIE




Jag dricker oftast min frukost. Men jag lovar, det är inte så illa som det låter! 

0% alkohol och bara massa nyttigheter 😉

Jag lyssnade på en pod nyligen (food pharmacy på spotify) och fick en massa nya idéer!


* * *

 

ÄNTLIGEN FREDAG!



* * * 



Den bästa dagen på hela veckan! Fick jobba två dagar denna veckan (på riktigt alltså, med patienter) och det var såå skönt att komma igång igen efter alla sjukdomar vi haft i december.  


Härligt att träffa alla kollegor igen med, jösses vad man får skratta åt alla tokigheter som händer. Det visade sig att vi trots vår medicinska utbildning både kan vara bra att ha till hands när det handlar om IT-trubbel och rikets säkerhet 😁



Gick bara upp en snabbis i morse och hjälpte minstingen med att välja kläder. Hon och A skulle ha en mysdag tillsammans bara de två och det innefattade både tågresa (den första) och besök på Universeum. 


 
Somnade sedan om och vaknade vid tiotiden. Måste ha haft lite att ta igen...



* * *







Tidigare har min dricka-frukost oftast varit en påse camebridge-shake, lite bär och eventuellt lite granola på toppen. Men nu har jag hittat ett helt nytt sätt (för mig) att göra goda och mättande frukost-smoothies.



Idag kände jag mig väldigt duktig när jag förberedde sju stycken små påsar för att snabbt kunna mixa ihop morgon-smoothien kommande vecka!


💗

Innehåll:

 

 

En grön banan 

 

Innehåller mer fibrer än de mogna, gula. Dessutom är det betydligt mindre snabba kolhydrater. Blir inte lika beska i en smoothie som om man skulle äta dem direkt. Jag skivar dem här (ligger i botten på varje påse).

En halv advokado 

 

Det finns tärnade frysta från ICA att köpa, det är jättesmart om det inte råkar finns bra avokadosar i butiken

Spenat

 

Innehåller rikligt med oxilater som hjälper kroppen att tillgodogöra sig andra nyttiga ämnen. Spenaten innehåller även A-vitamin, E-vitamin och antioxidanter. Det är en killer tillsammans med C-vitamin. Oslagbar kombo. Färsk eller fryst, det går bra vilket som. Eftersom mina små påsar ändå ska ligga i frysen så tog jag några kuber hackad fryst spenat till varje portion.

Hackad färsk ingefära

 

Jag vill ha lite riv i mina smoothies, men här tar man mängd efter smak och tycke

Citron

 

Jag tar bort skalet och delar frukten i lagom stora bitar och har i. Till sju stycken portioner gick det åt ca en halv normalstor citron. Det yttersta skalet på citronen (cest) har jag gärna i vatten för att få en mild och god citronsmak.

Kokos

 

Ungefär en matsked riven kokos i varje portion.

Blåbär

 

En deciliter frysta svenska ekologiska blåbär med mycket smak, i varje portion. Man kan så klart byta ut blåbär mot hallon, vinbär, mango eller något annat.

Linfrön

 

Bra för magen, strösslade en tesked eller två i varje portion.


💗


När det är dags att mixa så får man tillsätta ett par deciliter vätska. 



Mandelmjölk, kokosmjölk/grädde eller något liknande. Jag har även i någon tesked kokosolja för att mätta bättre + att det är väldigt bra fett. Det går säkert bra att ha i vanlig möjlk också, men för känsliga magar är de vegitabiliska alternativen bättre. Så det blir en god morgon för magen med 🍃



* * * 


Nu blir det en promenix här i det, minst sagt, gråa vädret. 


* * * 



Kram /Em


💗💗💗



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar